De crisiskaart is een landelijk erkend hulpmiddel om de wens van de cliënt bij een crisis vast te leggen en bekend te maken naar hulpverleners. Het voorkomt dat verkeerde beslissingen worden genomen, met een mogelijk vervelende afloop voor de betrokkene. De kaart heeft de grootte van een bankpasje.

Op de kaart staat wie de contactpersoon is van de kaarthouder, welke medicijnen hij gebruikt en hoe de persoon in geval van crisis bejegend moet worden.

Het bijzondere van de crisiskaart is dat de kaarthouder eigenaar is van de kaart en dus aan het roer staat ook wanneer hij tijdelijk niet kan duidelijk maken wat er aan de hand is. De kaarthouder bepaalt ook wie toegang heeft tot de kaart en bijbehorende gegevens.

In 2017 wordt de registratie en verwerking van de crisiskaart opgenomen in Psynet. De kaarthouder en de (zorg)netwerkleden kunnen via PsyNet toegang krijgen tot de crisiskaart. Daarmee wordt op een directe en eenvoudige manier de eerste hulp aan, wat tegenwoordig heet, ‘verwarde mensen’, een stuk simpeler gemaakt.
PsyNet is het platform waarop het (zorg)netwerk aan professionele hulpverleners en mantelzorgers rond een cliënt elkaar kan vinden.

Aan de kaart is een crisisplan gekoppeld. Er staat meer gedetailleerde informatie op die van belang kan zijn bij een crisis zoals bijvoorbeeld informatie over wel of niet opnemen, hoe te handelen bij een langdurige crisis of andere specifieke wensen van de kaarthouder.

Het Steunpunt GGZ Utrecht is licentiehouder voor de crisiskaart in de regio en werkt samen met PsyNet om af te stemmen op het maken en beheren van de crisiskaart. We starten verwachting is in het voorjaar van 2017 en een jaar later wordt het gebruik geëvalueerd

Vanuit PsyNet  is Karin Hagoort / Elisabeth Vonk, psynet@umcutrecht.nl  contactpersoon voor dit project en van uit het steunpunt is dat Ditter Blom, d.blom@ggzutrecht.nl

Meer informatie over het ggz steunpunt Utrecht.